Ruim één op de tien Nederlanders belt prepaid

Madiha Mouchtak - 21 augustus 2017

Geldshop, onafhankelijk adviseur en bemiddelaar in consumptief krediet, heeft onderzoek gedaan naar hoe Nederlandse huishoudens, in een aantrekkende economie, besparen op kostenposten in het dagelijks leven. Het onderzoek, waarbij 1.156 Nederlanders werden ondervraagd, bracht een aantal nieuwe inzichten aan het licht.

Ter aanvulling op het Nationaal Bespaaronderzoek, werd ook onderzocht of en op welke manier smartphone bezitters besparen en welke keuzes zij hierbij maken. Dit onderzoek bracht een aantal nieuwe inzichten aan het licht. De belangrijkste bevindingen worden op deze pagina besproken.

Ruim 10% Nederlanders is prepaid beller
Ruim 53% van de Nederlanders heeft een één- of meerjarig toestelabonnement. 36,5% heeft een sim-only abonnement, waarbij ze zelf zorgen voor een smartphone. Opvallend is het percentage prepaid bellers (10,2%).

Meerderheid kiest voor tweejarig abonnement
Van alle abonnementhouders (zowel sim-only als toestelabonnement), kiest een meerderheid van 68,5% voor een tweejarig abonnement. Zo’n 22% heeft een éénjarig abonnement. Een opvallend hoog percentage van 9% durft niet met zekerheid te zeggen of ze een één- of tweejarig contract hebben.

 

Abonnementhouder kiest Samsung toestel, prepaid beller gaat voor Nokia
Kijkend naar alle Nederlanders, is het grootste gedeelte in het bezit van een Samsung-toestel (42,6%). 34,9% van de smartphonebezitters heeft een iPhone. Verder heeft men ook vaak een Huawei (7,2%) of een Sony (5,7%). Het is opvallend dat de verdeling in merken er erg anders uitziet onder prepaid bellers. Onder prepaid bellers blijft Samsung dominant (46%), maar de iPhone blijft achter (18%). Prepaidbellers zijn daarentegen vaak in het bezit van een Nokia (14%).

 

Verdeling merken onder smartphonebezitters Verdeling merken onder prepaid bellers

 

Wie is de prepaid beller?
Een ruime meerderheid van de prepaid gebruikers in Nederland is man (57,7%). De gemiddelde leeftijd van een prepaid beller is 45 en zo’n 46% van deze groep is alleenstaand.

 

Besparen op de mobiele telefoon populair
Veel Nederlanders proberen actief te besparen op de mobiele telefoon. Zo geeft 65,4% van de abonnementhouders aan, te besparen op de kosten van een mobiel door een goedkoper abonnement te nemen. 45,8% tracht te besparen door langer door te gaan met de oude telefoon, en een kleine 4% probeert te besparen door over te stappen op een prepaid constructie.

Ook vergelijken is erg populair onder bespaarders met een smartphone. Een ruime meerderheid van 65,6% vergelijkt de prijzen bij andere providers bij het naderen van de einddatum van het lopende contract. Zo’n 45,4% blijft over het algemeen trouw aan de huidige provider door hier standaard te verlengen.


ma t/m vrij 9 - 21 & za 10 - 17

Chat bezet