Wegwijs in financiële ruimte

Wat te doen bij schade? Schade melden!

Datum: 12 december 2020

Wanneer je een verzekering afsluit, hoop je natuurlijk dat je er nooit gebruik van hoeft te maken. Maar een ongeluk(je) zit in een klein hoekje. En wat dan? Vaak staat je hoofd er dan helemaal niet naar om van alles te moeten regelen. Gelukkig zijn wij er dan voor je! In dit artikel leggen we je uit wat er gebeurt bij het melden van een schade en waar je op moet letten.

Schade melden

Heb je een verzekering via Geldshop en heb je schade? Neem dan contact met ons op via 070 - 200 17 77. Wij staan je graag met aandacht te woord en helpen je graag verder om de schadeafhandeling zo spoedig mogelijk af te wikkelen.

Op welke verzekering schade melden?

Bij de meeste schades zal het vrij duidelijk zijn op welke verzekering je deze moet melden. Rijd je bijvoorbeeld met je auto tegen een paaltje aan, dan meld je de schade op je autoverzekering. En valt je dure vaas van tafel? Dan kun je dit melden op de inboedelverzekering.

Toch zijn niet alle schades zo eenvoudig toe te wijzen aan een verzekering. Vaak ontstaat er verwarring bij aansprakelijkheidsschades.

Inboedel- versus aansprakelijkheidsverzekering

Stoot jij bij een vriendin thuis een glas water over haar laptop? Dan zul je misschien direct geneigd zijn om deze schade te claimen op jouw aansprakelijkheidsverzekering. Jij hebt de schade immers veroorzaakt. Toch is het dan slimmer om de schade te melden op de inboedelverzekering van jouw vriendin. Die keert namelijk veelal op basis van nieuwwaarde uit, terwijl jouw aansprakelijkheidsverzekering enkel een lagere dagwaarde vergoedt.

Auto- versus aansprakelijkheidsverzekering

Autoschade die veroorzaakt is door of met het voertuig dat op jouw naam staat geregistreerd is altijd uitgesloten op de aansprakelijkheidsverzekering. Deze schades zijn te claimen op je autoverzekering. Maar veroorzaak je als fietser schade aan een auto? Of als passagier, bijvoorbeeld bij het uitstappen? Dan kun je de autoschade wél op jouw aansprakelijkheidsverzekering claimen.

Ben je niet zeker op welke verzekering jouw schade is verzekerd? Vraag het dan altijd even na.

Een autoschade wel of niet melden?

Op je autoverzekering bouw je schadevrije jaren op. Veroorzaak jij of iemand die in jouw auto rijdt een schade? Dan volgt er na uitbetaling een terugval in schadevrije jaren. Dit betekent ook direct een hogere premie; je ontvangt namelijk een stuk minder premiekorting. Bij kleine schades kan het daarom voordeliger zijn om de schade niet te melden en zelf te betalen. Heb je een autoschade?

Wat kun je zelf doen?

Bij schade heerst er vaak een eerste gevoel van paniek en ongeregeldheid. Probeer de rust te bewaren, er zijn namelijk een aantal dingen die je zelf kunt doen om de ellende te beperken. Hier heb je later profijt van!

  1. Zorg dat de schade niet groter wordt. Probeer bij autoschades jezelf en je auto op een veilige plek te krijgen. Heb je waterschade? Zoek dan direct naar de bron en kijk of je deze uit kunt zetten.
  2. Maak foto’s. Zo heb je altijd bewijs van de initiële situatie.
  3. Meld de schade zo snel mogelijk. Hoe eerder je dit doet, hoe sneller de schade gerepareerd of uitbetaald kan worden.
  4. Doe bij inbraakschade altijd aangifte. De politie moet als eerste onderzoek doen en stelt een verklaring op waarin staat wat er beschadigd of gestolen is.
  5. Vul bij een auto-ongeluk altijd een schadeformulier in. Doe dit waar mogelijk op de plek van het ongeval en gebruik het Europese schadeformulier. Zodra dit door beide partijen is getekend, heb je bewijs dat jullie beiden akkoord zijn met de beschrijving van het ongeval en de schade.
  6. Geef alle informatie die nodig is door. Een verzekeringsmaatschappij of schade-expert zal vaak vragen naar nota’s of offertes om het schadebedrag te kunnen bepalen. Probeer deze zo snel mogelijk op te sturen, zodat de afwikkeling van de schade niet vertraagd wordt.

Inzet van een schade-expert

Het komt bij grotere schades nogal eens voor dat de verzekeringsmaatschappij niet direct kan inschatten hoe groot de schade is. In dat geval zal er een schade-expert ingeschakeld worden. Deze inventariseert samen met jou de schade en de oorzaak ervan. Daarna bespreekt hij of zij de te nemen maatregelen en berekent, rekening houdend met de voorwaarden van de verzekering, het bedrag dat nodig is voor herstel of vervanging. Ben je het niet eens met het oordeel van de schade-expert? Dan staat het je vrij om een contra-expert in te schakelen.

Hoe wordt de waarde van de schade bepaald?

Bij schadeverzekeringen krijg je de nieuwwaarde of de dagwaarde van het verzekerde vergoed. De nieuwwaarde is het bedrag wat je nodig hebt om hetzelfde item nieuw te kunnen kopen. De dagwaarde is de daadwerkelijke waarde van een item op het moment dat de schade ontstond. Of je de nieuw- of dagwaarde vergoed krijgt, hangt af van jouw verzekering en de polisvoorwaarden. De hoogte van de schade wordt door de verzekeringsmaatschappij in samenwerking met jou en, waar nodig, een schade-expert bepaald. Soms worden schades, zoals reparaties, in natura uitbetaald.

Schade melden: over- of onderverzekering

Wanneer de dekking van een verzekering niet goed aansluit bij de waarde van dat wat er verzekerd is kan dit twee dingen betekenen: je bent oververzekerd, of onderverzekerd. Helaas kom je hier vaak pas achter als je een schade claimt. Om verrassingen te voorkomen is het goed om geregeld de verzekerde bedragen op je verzekeringen te (laten) controleren.

Lees ook: wat is onderverzekering, en hoe voorkom je het?

Recente artikelen

21 mei 2021
Het gebruiken van je vakantiegeld

Veel mensen krijgen deze maand hun vakantiegeld. Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat het vakantiegeld over de afgelopen jaren meestal wordt gebruikt voor het betalen van de vakantie en/of de kosten tijdens de vakantie. Maar door de coronacrisis is dat dit jaar heel anders. Het is namelijk nog helemaal niet zeker dat de zomervakantie […]

6 mei 2021
Hoe kijken kredietverstrekkers naar een studielening?

Recent heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de Nederlandse Overheid aangeraden om de studieschuld van (oud)-studenten op het Bureau Krediet Registratie (BKR) toe te voegen. Maatschappelijk ontstond na dit bericht enige rumoer onder de consument en de kredietaanbieders.  Toen het nieuwe sociale leenstelsel voor studenten werd ingevoerd is afgesproken dat de studenten na het afronden […]

28 april 2021
Rente van doorlopende kredieten bij Santander en de HDV ten onrechte te hoog

Als jij als klant een doorlopend krediet hebt bij Santander en/of de Hollandse Disconto Voorschotbank (HDV), dan bestaat de kans dat jij al jarenlang ten onrechte een té hoge rente op jouw lening hebt betaald. Onlangs heeft het Klachteninstituut voor Financiële Dienstverlening (KIFID) een oordeel uitgesproken over deze doorlopende kredieten. Eerder heeft het KIFID ook […]

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram