Het vertrouwen dat consumenten hebben in Nederlandse financiële instellingen zit weer in de lift. Deze is nog niet op hetzelfde niveau als voor het begin van de crisis in 2008, maar ten overstaande van 2013 is er volgens peilingen van De Nederlandsche Bank (DNB) geen verdere daling.
Ieder jaar berekent DNB met de DNB Household Survey (DHS) in april het consumentenvertrouwen in de financiële markt. Dit wordt door middel van een steekproef onder de Nederlandse bevolking van 16 jaar en ouder gehouden, omdat het vertrouwen van het publiek in financiële instellingen een belangrijke voorwaarde is voor een stabiel financieel stelsel.
Volgens de resultaten van het meest recente onderzoek is bij consumenten het oordeel over de deskundigheid van bestuurders van financiële instellingen ten opzichte van een jaar eerder fors gestegen. Het oordeel van de integriteit van de instellingen blijft echter overwegend negatief.
DHS steekproef
Elk jaar peilt DNB of respondenten er vertrouwen in hebben dat hun eigen bank, levensverzekeraar en pensioenfonds aan zijn financiële verplichtingen zal gaan voldoen. Tussen april 2013 en 2014 steeg dit vertrouwen lichtjes van 71% naar 73% procent. In 2007 was dit vertrouwen nog 90%. Vooral bij banken en verzekeraars varieert het vertrouwen sinds 2009 binnen smalle en stabiele marges.
Ook wordt het vertrouwen in de eigen levensverzekeraar onderzocht, welke het afgelopen jaar is gestegen van 72% naar 76%. Bij de vraag of er vertrouwen is dat banken, levensverzekeraars en pensioenfondsen in het algemeen aan hun verplichtingen zullen gaan voldoen valt op dat respondenten een sterker vertrouwen hebben in hun eigen bank, verzekeraar of pensioenfonds dan in de banken, verzekeraars en pensioenfondsen in het algemeen. Dit is geen onverwachte uitkomst voor banken en verzekeraars, omdat men anders een motief heeft om van instelling te veranderen. Dit geldt echter niet voor pensioenfondsen, omdat consumenten niet zelf kunnen kiezen bij wie ze hun pensioen onderbrengen.
Fiscale kant van je verbouwing Heb je verbouwplannen, zoals het plaatsen van een nieuwe keuken, het uitbreiden van je woonkamer of het verduurzamen van je woning? Vraag je je af of de rente van een lening voor deze verbouwing aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting? Het antwoord is ja! Maar natuurlijk zijn er wel een aantal […]
Voordat je een lening gaat aanvragen Ga je een lening afsluiten, dan wil je vooraf natuurlijk weten: hoeveel afbetalen per maand bij een lening? Dit is handig om eerst te weten voordat je je plannen in detail gaat uitwerken. Hoewel de vraag simpel lijkt, is het antwoord afhankelijk van verschillende factoren. In deze blog leggen […]
Hoe ga jij je plan realiseren? Je hebt een plan en daar heb je geld voor nodig. Je staat nu voor de keuze: ga ik ervoor sparen of kies ik voor een lening? Wat is beter, sparen of lenen? In deze blog helpen we je met het maken van een weloverwogen keuze. De voordelen en […]
100% online dienstverlening
Voor het aanvragen van een lening hoef je bij Geldshop jouw huis niet uit. Offertes zijn in uw eigen veilige omgeving beschikbaar. Ook heb je de mogelijkheid om een offerte digitaal te accepteren en jouw documenten te uploaden. Printen en naar de brievenbus lopen is dus niet nodig.
Als klant van Geldshop krijg je een eigen online omgeving waar je de producten die je via Geldshop hebt afgesloten kunt terugvinden. Hier kun je ook eenvoudig jouw zaken regelen zoals het doen van een opname of het wijzigen van jouw limiet.
Vraag je een lening aan via Geldshop, dan kun je rekenen op uitstekende service. Onze klanten waarderen ons met een hoge score op het onafhankelijke reviewplatform Trustpilot.