Het vertrouwen dat consumenten hebben in Nederlandse financiële instellingen zit weer in de lift. Deze is nog niet op hetzelfde niveau als voor het begin van de crisis in 2008, maar ten overstaande van 2013 is er volgens peilingen van De Nederlandsche Bank (DNB) geen verdere daling.
Ieder jaar berekent DNB met de DNB Household Survey (DHS) in april het consumentenvertrouwen in de financiële markt. Dit wordt door middel van een steekproef onder de Nederlandse bevolking van 16 jaar en ouder gehouden, omdat het vertrouwen van het publiek in financiële instellingen een belangrijke voorwaarde is voor een stabiel financieel stelsel.
Volgens de resultaten van het meest recente onderzoek is bij consumenten het oordeel over de deskundigheid van bestuurders van financiële instellingen ten opzichte van een jaar eerder fors gestegen. Het oordeel van de integriteit van de instellingen blijft echter overwegend negatief.
DHS steekproef
Elk jaar peilt DNB of respondenten er vertrouwen in hebben dat hun eigen bank, levensverzekeraar en pensioenfonds aan zijn financiële verplichtingen zal gaan voldoen. Tussen april 2013 en 2014 steeg dit vertrouwen lichtjes van 71% naar 73% procent. In 2007 was dit vertrouwen nog 90%. Vooral bij banken en verzekeraars varieert het vertrouwen sinds 2009 binnen smalle en stabiele marges.
Ook wordt het vertrouwen in de eigen levensverzekeraar onderzocht, welke het afgelopen jaar is gestegen van 72% naar 76%. Bij de vraag of er vertrouwen is dat banken, levensverzekeraars en pensioenfondsen in het algemeen aan hun verplichtingen zullen gaan voldoen valt op dat respondenten een sterker vertrouwen hebben in hun eigen bank, verzekeraar of pensioenfonds dan in de banken, verzekeraars en pensioenfondsen in het algemeen. Dit is geen onverwachte uitkomst voor banken en verzekeraars, omdat men anders een motief heeft om van instelling te veranderen. Dit geldt echter niet voor pensioenfondsen, omdat consumenten niet zelf kunnen kiezen bij wie ze hun pensioen onderbrengen.
Krijg ik de lening wel of krijg ik de lening niet? Het aanvragen van een lening is altijd een spannend proces. Je vraagt je af: "Krijg ik hem wel of krijg ik hem niet?" Het antwoord op die vraag hangt af van verschillende factoren. In deze blog leggen we uit waar de bank allemaal naar […]
Vind de lening die bij jou past Het jaar 2024 is inmiddels al over de helft en misschien denk je eraan om een lening af te sluiten voor een project of grote aankoop die je al langer in gedachten hebt. Maar welke lening past nu het beste bij jouw situatie? Bij Geldshop helpen we je […]
Voor een grote investering €25.000 lenen Ben je van plan om een grote aankoop te doen, zoals een nieuwe auto of een verbouwing aan je huis? Of wil je een onverwachte uitgave dekken? Het lenen van €25.000 kan de oplossing zijn. Maar hoeveel kost dat eigenlijk? Dat hangt af van verschillende factoren. Lees verder om […]
100% online dienstverlening
Voor het aanvragen van een lening hoef je bij Geldshop jouw huis niet uit. Offertes zijn in uw eigen veilige omgeving beschikbaar. Ook heb je de mogelijkheid om een offerte digitaal te accepteren en jouw documenten te uploaden. Printen en naar de brievenbus lopen is dus niet nodig.
Als klant van Geldshop krijg je een eigen online omgeving waar je de producten die je via Geldshop hebt afgesloten kunt terugvinden. Hier kun je ook eenvoudig jouw zaken regelen zoals het doen van een opname of het wijzigen van jouw limiet.
Vraag je een lening aan via Geldshop, dan kun je rekenen op uitstekende service. Onze klanten waarderen ons met een hoge score op het onafhankelijke reviewplatform Trustpilot.