Geldshop, onafhankelijk adviseur en bemiddelaar in geldleningen, heeft onderzoek gedaan naar hoe Nederlandse huishoudens, in een aantrekkende economie, besparen op kostenposten in het dagelijks leven. Het onderzoek, waarbij 1.156 Nederlanders werden ondervraagd, bracht een aantal nieuwe inzichten aan het licht.
Ter aanvulling op het Nationaal Bespaaronderzoek, werd ook onderzocht of en op welke manier smartphone bezitters besparen en welke keuzes zij hierbij maken. Dit onderzoek bracht een aantal nieuwe inzichten aan het licht. De belangrijkste bevindingen worden op deze pagina besproken.
Ruim 10% Nederlanders is prepaid beller
Ruim 53% van de Nederlanders heeft een één- of meerjarig toestelabonnement. 36,5% heeft een sim-only abonnement, waarbij ze zelf zorgen voor een smartphone. Opvallend is het percentage prepaid bellers (10,2%).
Meerderheid kiest voor tweejarig abonnement
Van alle abonnementhouders (zowel sim-only als toestelabonnement), kiest een meerderheid van 68,5% voor een tweejarig abonnement. Zo’n 22% heeft een éénjarig abonnement. Een opvallend hoog percentage van 9% durft niet met zekerheid te zeggen of ze een één- of tweejarig contract hebben.
Abonnementhouder kiest Samsung toestel, prepaid beller gaat voor Nokia
Kijkend naar alle Nederlanders, is het grootste gedeelte in het bezit van een Samsung-toestel (42,6%). 34,9% van de smartphonebezitters heeft een iPhone. Verder heeft men ook vaak een Huawei (7,2%) of een Sony (5,7%). Het is opvallend dat de verdeling in merken er erg anders uitziet onder prepaid bellers. Onder prepaid bellers blijft Samsung dominant (46%), maar de iPhone blijft achter (18%). Prepaidbellers zijn daarentegen vaak in het bezit van een Nokia (14%).
Wie is de prepaid beller?
Een ruime meerderheid van de prepaid gebruikers in Nederland is man (57,7%). De gemiddelde leeftijd van een prepaid beller is 45 en zo’n 46% van deze groep is alleenstaand.
Besparen op de mobiele telefoon populair
Veel Nederlanders proberen actief te besparen op de mobiele telefoon. Zo geeft 65,4% van de abonnementhouders aan, te besparen op de kosten van een mobiel door een goedkoper abonnement te nemen. 45,8% tracht te besparen door langer door te gaan met de oude telefoon, en een kleine 4% probeert te besparen door over te stappen op een prepaid constructie.
Ook vergelijken is erg populair onder bespaarders met een smartphone. Een ruime meerderheid van 65,6% vergelijkt de prijzen bij andere providers bij het naderen van de einddatum van het lopende contract. Zo’n 45,4% blijft over het algemeen trouw aan de huidige provider door hier standaard te verlengen.
Krijg ik de lening wel of krijg ik de lening niet? Het aanvragen van een lening is altijd een spannend proces. Je vraagt je af: "Krijg ik hem wel of krijg ik hem niet?" Het antwoord op die vraag hangt af van verschillende factoren. In deze blog leggen we uit waar de bank allemaal naar […]
Vind de lening die bij jou past Het jaar 2024 is inmiddels al over de helft en misschien denk je eraan om een lening af te sluiten voor een project of grote aankoop die je al langer in gedachten hebt. Maar welke lening past nu het beste bij jouw situatie? Bij Geldshop helpen we je […]
Voor een grote investering €25.000 lenen Ben je van plan om een grote aankoop te doen, zoals een nieuwe auto of een verbouwing aan je huis? Of wil je een onverwachte uitgave dekken? Het lenen van €25.000 kan de oplossing zijn. Maar hoeveel kost dat eigenlijk? Dat hangt af van verschillende factoren. Lees verder om […]
100% online dienstverlening
Voor het aanvragen van een lening hoef je bij Geldshop jouw huis niet uit. Offertes zijn in uw eigen veilige omgeving beschikbaar. Ook heb je de mogelijkheid om een offerte digitaal te accepteren en jouw documenten te uploaden. Printen en naar de brievenbus lopen is dus niet nodig.
Als klant van Geldshop krijg je een eigen online omgeving waar je de producten die je via Geldshop hebt afgesloten kunt terugvinden. Hier kun je ook eenvoudig jouw zaken regelen zoals het doen van een opname of het wijzigen van jouw limiet.
Vraag je een lening aan via Geldshop, dan kun je rekenen op uitstekende service. Onze klanten waarderen ons met een hoge score op het onafhankelijke reviewplatform Trustpilot.