Wegwijs in financiële ruimte

De AFM vergunning

Datum: 14 juli 2020

Weloverwogen online geldlening

Steeds minder consumenten sluiten een flitskrediet af. Het is een slimme keuze om geen flitskrediet af te sluiten. De kosten van een flitskrediet (ook wel minilening genoemd) zijn hoog en brengt de consument al snel in problemen. De reden van de daling van het aantal flitskredieten is de toename van meer bewustwording onder consumenten. Dit scherpt de toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan. Maar, wat houdt eigenlijk precies het toezicht van Autoriteit Financiële Markten in?

Autoriteit Financiële Markten (AFM)

Op de Nederlandse financiële markten is de AFM de onafhankelijke toezichthouder. De AFM zorgt voor bescherming van de Nederlandse consumenten door toezicht te houden op financiële dienstverleners. De AFM voorziet alleen financieel gezonde ondernemingen van een vergunning. Naast het voorzien van vergunningen, controleert de AFM of de financiële dienstverleners zich houden aan de juiste regels en wetgeving, waarbij het klantbelang voorop staat. Wanneer dit niet het geval is, moet de AFM een onderzoek hiernaar uitvoeren, de financiële dienstverlener een waarschuwing geven of in het ergste geval zelfs de vergunning van de financiële dienstverlener intrekken.

Toezicht op online geld lenen door de AFM

Naast de toezicht op financiële dienstverleners, houdt de AFM ook toezicht op de kredieten die online worden afgesloten. Een onderdeel hiervan is het extra aangescherpte toezicht op flitskredieten. Het is van belang om te voorkomen dat kwaadwillige online kredietverstrekkers consumenten belasten met hoge kosten. Check daarom altijd of de online kredietverstrekker een vergunning van de AFM heeft. Wanneer dit het geval is, is het voor jou ook duidelijk dat je met een financiële dienstverlener die te vertrouwen is de samenwerking aangaat.

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Initieel zorgen wij ervoor dat onenigheid tussen aanvrager en kredietverstrekker uitblijft. Mocht er wel sprake zijn van een conflict of klacht, dan kan je eerst terecht bij de financiële dienstverlener zelf. Wordt je klacht daar niet naar wens opgelost? Dan kan je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Wanneer je klacht nog steeds niet naar tevredenheid afgehandeld, dan is er nog de financiële Ombudsman.

Recente artikelen

21 mei 2021
Het gebruiken van je vakantiegeld

Veel mensen krijgen deze maand hun vakantiegeld. Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat het vakantiegeld over de afgelopen jaren meestal wordt gebruikt voor het betalen van de vakantie en/of de kosten tijdens de vakantie. Maar door de coronacrisis is dat dit jaar heel anders. Het is namelijk nog helemaal niet zeker dat de zomervakantie […]

6 mei 2021
Hoe kijken kredietverstrekkers naar een studielening?

Recent heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de Nederlandse Overheid aangeraden om de studieschuld van (oud)-studenten op het Bureau Krediet Registratie (BKR) toe te voegen. Maatschappelijk ontstond na dit bericht enige rumoer onder de consument en de kredietaanbieders.  Toen het nieuwe sociale leenstelsel voor studenten werd ingevoerd is afgesproken dat de studenten na het afronden […]

28 april 2021
Rente van doorlopende kredieten bij Santander en de HDV ten onrechte te hoog

Als jij als klant een doorlopend krediet hebt bij Santander en/of de Hollandse Disconto Voorschotbank (HDV), dan bestaat de kans dat jij al jarenlang ten onrechte een té hoge rente op jouw lening hebt betaald. Onlangs heeft het Klachteninstituut voor Financiële Dienstverlening (KIFID) een oordeel uitgesproken over deze doorlopende kredieten. Eerder heeft het KIFID ook […]

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram