Wegwijs in financiële ruimte

De AFM vergunning

Datum: 14 juli 2020

Weloverwogen online geldlening

Steeds minder consumenten sluiten een flitskrediet af. Het is een slimme keuze om geen flitskrediet af te sluiten. De kosten van een flitskrediet (ook wel minilening genoemd) zijn hoog en brengt de consument al snel in problemen. De reden van de daling van het aantal flitskredieten is de toename van meer bewustwording onder consumenten. Dit scherpt de toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan. Maar, wat houdt eigenlijk precies het toezicht van Autoriteit Financiële Markten in?

Autoriteit Financiële Markten (AFM)

Op de Nederlandse financiële markten is de AFM de onafhankelijke toezichthouder. De AFM zorgt voor bescherming van de Nederlandse consumenten door toezicht te houden op financiële dienstverleners. De AFM voorziet alleen financieel gezonde ondernemingen van een vergunning. Naast het voorzien van vergunningen, controleert de AFM of de financiële dienstverleners zich houden aan de juiste regels en wetgeving, waarbij het klantbelang voorop staat. Wanneer dit niet het geval is, moet de AFM een onderzoek hiernaar uitvoeren, de financiële dienstverlener een waarschuwing geven of in het ergste geval zelfs de vergunning van de financiële dienstverlener intrekken.

Toezicht op online geld lenen door de AFM

Naast de toezicht op financiële dienstverleners, houdt de AFM ook toezicht op de kredieten die online worden afgesloten. Een onderdeel hiervan is het extra aangescherpte toezicht op flitskredieten. Het is van belang om te voorkomen dat kwaadwillige online kredietverstrekkers consumenten belasten met hoge kosten. Check daarom altijd of de online kredietverstrekker een vergunning van de AFM heeft. Wanneer dit het geval is, is het voor jou ook duidelijk dat je met een financiële dienstverlener die te vertrouwen is de samenwerking aangaat.

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Initieel zorgen wij ervoor dat onenigheid tussen aanvrager en kredietverstrekker uitblijft. Mocht er wel sprake zijn van een conflict of klacht, dan kan je eerst terecht bij de financiële dienstverlener zelf. Wordt je klacht daar niet naar wens opgelost? Dan kan je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Wanneer je klacht nog steeds niet naar tevredenheid afgehandeld, dan is er nog de financiële Ombudsman.

Recente artikelen

24 mei 2024
Waar kun je het beste lenen?

Waar kun je het beste lenen? Het lenen van geld is een belangrijke beslissing die je niet lichtvaardig moet nemen. Misschien heb je wel eens nagedacht over waar je het beste kunt lenen. Geen zorgen, je bent niet de enige! In deze blog bespreken we de verschillende opties om geld te lenen en geven we […]

22 mei 2024
Geld lenen bij Qander

Lenen bij Qander Ben je op zoek naar een betrouwbare kredietverstrekker die jou de juiste financiële oplossingen biedt? Dan is Qander wellicht precies wat je zoekt. In deze serie blogs zullen we de geldverstrekkers uitlichten waarvoor Geldshop bemiddelt. Deze keer is het de beurt aan Qander. Met meer dan 25 jaar ervaring en een breed […]

20 mei 2024
Via Geldshop nu ook private lease deals beschikbaar

Ontdek de voordelen van private lease bij Geldshop! Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar wil je niet vastzitten aan de hoge kosten van aanschaf? Dan hebben we goed nieuws voor je! Geldshop biedt namelijk nu ook Private Lease aan. In deze blog vertellen we je alles over deze nieuwe mogelijkheid en waarom […]

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram