Persoonlijke contacten

Wanneer jouw naaste is komen te overlijden, is het tevens van belang dat alle personen en instanties waarmee de overledene verbonden was worden ingelicht. Voorbeelden zijn de kapper, het ziekenhuis, de huisarts, tandarts en sportvereniging(en). Ook kan het voorkomen dat de overledene post blijft ontvangen. Om de post op een ander adres te ontvangen kun je het best contact opnemen met de PostNL Doorzendservice.

 

Abonnementen, lidmaatschappen en automatische betalingen

Het kan voorkomen dat een overledene een of meerdere abonnementen of lidmaatschappen heeft lopen, zoals een bibliotheeklidmaatschap, tijdschrift- en krantenabonnementen, een telefoonabonnement of sportschoolabonnement. Deze kun je doorgaans terugvinden in de administratie van de overledene of in zijn of haar bankafschriften. Controleer de bankafschriften tot minstens een jaar terug om te voorkomen dat je automatische afschrijvingen over het hoofd ziet.

Je kunt eventuele lopende abonnementen en lidmaatschappen desgewenst stopzetten of voortzetten op een andere naam. De opzegtermijnen van een abonnement, lidmaatschap of donatie verschilt per organisatie of bedrijf. Informatie rond opzeggen kun je doorgaans vinden op de websites van deze partijen. De meeste contracten hebben een standaard ontbindingsclausule.

Checklist financiële zaken bij scheiden

Als jij en je partner uit elkaar gaan, zullen jullie ook de gezamenlijke financiën moeten ontvlechten. Dat kan best een ingewikkeld proces zijn. De checklist geeft een overzicht in financiële zaken die geregeld moeten worden.