Het aantal mensen met een betalingsachterstand op hun lening is wederom toegenomen. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse BKR Kredietbarometer. In 2014 zijn er ruim 31.000 mensen bijgekomen waardoor er nu in totaal bijna 771.000 consumenten betalingsproblemen hebben. Een groeiende problematische trend, waar iets aan gedaan moet worden, volgens het BKR.
Al jaren stijgt het aantal mensen met betalingsachterstanden. Deze consumenten staan geregistreerd bij het BKR, de onafhankelijke stichting die een overzicht heeft van alle achterstanden die consumenten hebben op leningen, zoals hypotheken en consumptief krediet. Echter, het bureau registreert niet alles en is zo incompleet. Zo worden studieschulden, achterstanden van de Belastingdienst, zorgverzekeraars, energieleveranciers en woningcorporaties niet meegenomen. De stijging van het aantal mensen met een achterstand op de lening is wel lager dan in 2013, toen kwamen er maar liefst 51.000 consumenten in de problemen.
Huishouden met ernstige financiële problemen kost de samenleving al snel honderdduizend euro, specifiek 1453 euro elk jaar, volgens cijfers van het Nibud.
Samenwerken
“Uit de Monitor Betalingsachterstanden 2014 van de overheid blijkt dat circa 1/3 van alle huishoudens in Nederland een vorm van een betalingsachterstand heeft. Dit zijn 2,3 miljoen huishoudens. De niet-krediet schulden zijn veel omvangrijker dan de kredietschulden”, zegt Peter van den Bosch, algemeen directeur van het BKR. Het probleem van het aantal mensen met achterstanden blijkt dus nog vele malen groter dan de officiële cijfers aangeven.
Om schulden eerder te kunnen signaleren, wil het BKR daarom pilotprojecten opzetten. Dit in samenwerking met gemeentes. Ook het Ministerie van Sociale Zaken wil dat er al in een vroeg stadium hulp wordt geboden aan gezinnen die in de financiële problemen dreigen te komen. Op dit moment lopen er gesprekken tussen het BKR en gemeentes om signalen die duiden op schuldenproblemen op te kunnen vangen.
Het idee is dat zorgverzekeraars, corporaties en nutsbedrijven informatie over betalingsachterstanden gaan aanleveren. Waarop het BKR vervolgens een inschatting maakt van de ernst van de individuele schuldenproblematiek. Op basis van deze cijfers kunnen gemeenten en schuldhulpverleningsinstanties huishoudens benaderen die zich in de ‘gevarenzone’ begeven en ondersteuning bieden. Bij succes moeten de pilotprojecten uiteindelijk leiden tot een Landelijk Systeem van Vroegsignalering voor gemeenten.
Krijg ik de lening wel of krijg ik de lening niet? Het aanvragen van een lening is altijd een spannend proces. Je vraagt je af: "Krijg ik hem wel of krijg ik hem niet?" Het antwoord op die vraag hangt af van verschillende factoren. In deze blog leggen we uit waar de bank allemaal naar […]
Vind de lening die bij jou past Het jaar 2024 is inmiddels al over de helft en misschien denk je eraan om een lening af te sluiten voor een project of grote aankoop die je al langer in gedachten hebt. Maar welke lening past nu het beste bij jouw situatie? Bij Geldshop helpen we je […]
Voor een grote investering €25.000 lenen Ben je van plan om een grote aankoop te doen, zoals een nieuwe auto of een verbouwing aan je huis? Of wil je een onverwachte uitgave dekken? Het lenen van €25.000 kan de oplossing zijn. Maar hoeveel kost dat eigenlijk? Dat hangt af van verschillende factoren. Lees verder om […]
100% online dienstverlening
Voor het aanvragen van een lening hoef je bij Geldshop jouw huis niet uit. Offertes zijn in uw eigen veilige omgeving beschikbaar. Ook heb je de mogelijkheid om een offerte digitaal te accepteren en jouw documenten te uploaden. Printen en naar de brievenbus lopen is dus niet nodig.
Als klant van Geldshop krijg je een eigen online omgeving waar je de producten die je via Geldshop hebt afgesloten kunt terugvinden. Hier kun je ook eenvoudig jouw zaken regelen zoals het doen van een opname of het wijzigen van jouw limiet.
Vraag je een lening aan via Geldshop, dan kun je rekenen op uitstekende service. Onze klanten waarderen ons met een hoge score op het onafhankelijke reviewplatform Trustpilot.