Wegwijs in financiële ruimte

De AFM vergunning

Datum: 14 juli 2020

Weloverwogen online geldlening

Steeds minder consumenten sluiten een flitskrediet af. Het is een slimme keuze om geen flitskrediet af te sluiten. De kosten van een flitskrediet (ook wel minilening genoemd) zijn hoog en brengt de consument al snel in problemen. De reden van de daling van het aantal flitskredieten is de toename van meer bewustwording onder consumenten. Dit scherpt de toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan. Maar, wat houdt eigenlijk precies het toezicht van Autoriteit Financiële Markten in?

Autoriteit Financiële Markten (AFM)

Op de Nederlandse financiële markten is de AFM de onafhankelijke toezichthouder. De AFM zorgt voor bescherming van de Nederlandse consumenten door toezicht te houden op financiële dienstverleners. De AFM voorziet alleen financieel gezonde ondernemingen van een vergunning. Naast het voorzien van vergunningen, controleert de AFM of de financiële dienstverleners zich houden aan de juiste regels en wetgeving, waarbij het klantbelang voorop staat. Wanneer dit niet het geval is, moet de AFM een onderzoek hiernaar uitvoeren, de financiële dienstverlener een waarschuwing geven of in het ergste geval zelfs de vergunning van de financiële dienstverlener intrekken.

Toezicht op online geld lenen door de AFM

Naast de toezicht op financiële dienstverleners, houdt de AFM ook toezicht op de kredieten die online worden afgesloten. Een onderdeel hiervan is het extra aangescherpte toezicht op flitskredieten. Het is van belang om te voorkomen dat kwaadwillige online kredietverstrekkers consumenten belasten met hoge kosten. Check daarom altijd of de online kredietverstrekker een vergunning van de AFM heeft. Wanneer dit het geval is, is het voor jou ook duidelijk dat je met een financiële dienstverlener die te vertrouwen is de samenwerking aangaat.

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Initieel zorgen wij ervoor dat onenigheid tussen aanvrager en kredietverstrekker uitblijft. Mocht er wel sprake zijn van een conflict of klacht, dan kan je eerst terecht bij de financiële dienstverlener zelf. Wordt je klacht daar niet naar wens opgelost? Dan kan je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Wanneer je klacht nog steeds niet naar tevredenheid afgehandeld, dan is er nog de financiële Ombudsman.

Recente artikelen

30 april 2025
Achteraf betalen: wel of niet doen?

Achteraf betalen: hoe werkt het en waar moet je op letten? Achteraf betalen wordt steeds populairder. Je koopt direct wat je nodig hebt en betaalt pas later. Klinkt ideaal, toch? Toch zitten er ook risico’s aan verbonden. In deze blog leggen we je alles uit over achteraf betalen. Ook beantwoorden we de belangrijkste vragen: van […]

28 april 2025
Voordelig geld lenen: waar moet je op letten? Zes tips

Voordelig geld lenen: 6 tips om slim te besparen Soms heb je nét dat extra steuntje nodig om je plannen waar te maken. Een verbouwing, een nieuwe auto of het aflossen van andere schulden: een lening kan je net even die financiële ruimte geven. Maar een lening kost ook geld. Wil je voordelig geld lenen? […]

25 april 2025
Geld lenen met een tijdelijk contract of huurwoning

Geld lenen met een tijdelijk contract of zonder vast werk Geld lenen met een tijdelijk contract. Een kwestie waar veel mensen mee stoeien. Een vast contract en een koopwoning geven kredietverstrekkers veel zekerheid, maar niet iedereen heeft dat. Heb je een tijdelijk dienstverband of een huurwoning? Of werk je als uitzendkracht, ben je met pensioen […]

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram