Wegwijs in financiële ruimte

De AFM vergunning

Datum: 14 juli 2020

Weloverwogen online geldlening

Steeds minder consumenten sluiten een flitskrediet af. Het is een slimme keuze om geen flitskrediet af te sluiten. De kosten van een flitskrediet (ook wel minilening genoemd) zijn hoog en brengt de consument al snel in problemen. De reden van de daling van het aantal flitskredieten is de toename van meer bewustwording onder consumenten. Dit scherpt de toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan. Maar, wat houdt eigenlijk precies het toezicht van Autoriteit Financiële Markten in?

Autoriteit Financiële Markten (AFM)

Op de Nederlandse financiële markten is de AFM de onafhankelijke toezichthouder. De AFM zorgt voor bescherming van de Nederlandse consumenten door toezicht te houden op financiële dienstverleners. De AFM voorziet alleen financieel gezonde ondernemingen van een vergunning. Naast het voorzien van vergunningen, controleert de AFM of de financiële dienstverleners zich houden aan de juiste regels en wetgeving, waarbij het klantbelang voorop staat. Wanneer dit niet het geval is, moet de AFM een onderzoek hiernaar uitvoeren, de financiële dienstverlener een waarschuwing geven of in het ergste geval zelfs de vergunning van de financiële dienstverlener intrekken.

Toezicht op online geld lenen door de AFM

Naast de toezicht op financiële dienstverleners, houdt de AFM ook toezicht op de kredieten die online worden afgesloten. Een onderdeel hiervan is het extra aangescherpte toezicht op flitskredieten. Het is van belang om te voorkomen dat kwaadwillige online kredietverstrekkers consumenten belasten met hoge kosten. Check daarom altijd of de online kredietverstrekker een vergunning van de AFM heeft. Wanneer dit het geval is, is het voor jou ook duidelijk dat je met een financiële dienstverlener die te vertrouwen is de samenwerking aangaat.

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Initieel zorgen wij ervoor dat onenigheid tussen aanvrager en kredietverstrekker uitblijft. Mocht er wel sprake zijn van een conflict of klacht, dan kan je eerst terecht bij de financiële dienstverlener zelf. Wordt je klacht daar niet naar wens opgelost? Dan kan je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Wanneer je klacht nog steeds niet naar tevredenheid afgehandeld, dan is er nog de financiële Ombudsman.

Recente artikelen

19 april 2024
Hoe gebruik jij je creditcard?

Hoe ik mijn creditcard gebruik: een persoonlijk perspectief Als het om financiële vrijheid gaat, staat de creditcard vaak centraal. Het is een handig instrument voor allerlei transacties, van het kopen van vliegtickets tot online shoppen. Maar hoe gebruik ik eigenlijk mijn creditcard? Laat me je meenemen in mijn ervaringen en gewoontes. De standaardroutine: betalen en […]

17 april 2024
Steeds meer leningen voor verduurzaming

De groene golf Verduurzaming. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar het kan ook een positieve impact hebben op jouw leven en portemonnee. Laten we eens kijken naar hoe mensen steeds vaker leningen gebruiken om hun huis te verduurzamen. De voordelen van verduurzaming Verduurzaming is niet alleen goed voor de planeet, maar het […]

15 april 2024
Gesprek betalen via Tinka straks niet meer mogelijk

Tinka stopt met gespreid betalen Stel je voor: je struint door je favoriete webshop, vult je digitale winkelmandje met de nieuwste mode, gadgets en hebbedingetjes, maar op het moment van afrekenen ontdek je dat je niet meer kunt kiezen voor gespreid betalen via Tinka. Een schok voor velen, maar helaas de harde realiteit die vanaf […]

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram