Weer meer mensen met betalingsachterstanden

Elke Willemsen - 23 januari 2015

Het aantal mensen met een betalingsachterstand op hun lening is wederom toegenomen. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse BKR Kredietbarometer. In 2014 zijn er ruim 31.000 mensen bijgekomen waardoor er nu in totaal bijna 771.000 consumenten betalingsproblemen hebben. Een groeiende problematische trend, waar iets aan gedaan moet worden, volgens het BKR.

Al jaren stijgt het aantal mensen met betalingsachterstanden. Deze consumenten staan geregistreerd bij het BKR, de onafhankelijke stichting die een overzicht heeft van alle achterstanden die consumenten hebben op leningen, zoals hypotheken en consumptief krediet. Echter, het bureau registreert niet alles en is zo incompleet. Zo worden studieschulden, achterstanden van de Belastingdienst, zorgverzekeraars, energieleveranciers en woningcorporaties niet meegenomen. De stijging van het aantal mensen met een achterstand op de lening is wel lager dan in 2013, toen kwamen er maar liefst 51.000 consumenten in de problemen.

Huishouden met ernstige financiële problemen kost de samenleving al snel honderdduizend euro, specifiek 1453 euro elk jaar, volgens cijfers van het Nibud.

 

Samenwerken

“Uit de Monitor Betalingsachterstanden 2014 van de overheid blijkt dat circa 1/3 van alle huishoudens in Nederland een vorm van een betalingsachterstand heeft. Dit zijn 2,3 miljoen huishoudens. De niet-krediet schulden zijn veel omvangrijker dan de kredietschulden”, zegt Peter van den Bosch, algemeen directeur van het BKR. Het probleem van het aantal mensen met achterstanden blijkt dus nog vele malen groter dan de officiële cijfers aangeven.

Om schulden eerder te kunnen signaleren, wil het BKR daarom pilotprojecten opzetten. Dit in samenwerking met gemeentes. Ook het
Ministerie van Sociale Zaken wil dat er al in een vroeg stadium hulp wordt geboden aan gezinnen die in de financiële problemen dreigen te komen. Op dit moment lopen er gesprekken tussen het BKR en gemeentes om signalen die duiden op schuldenproblemen op te kunnen vangen.

Het idee is dat zorgverzekeraars, corporaties en nutsbedrijven informatie over betalingsachterstanden gaan aanleveren. Waarop het
BKR vervolgens een inschatting maakt van de ernst van de individuele schuldenproblematiek. Op basis van deze cijfers kunnen gemeenten en schuldhulpverleningsinstanties huishoudens benaderen die zich in de ‘gevarenzone’ begeven en ondersteuning bieden. Bij succes moeten de pilotprojecten uiteindelijk leiden tot een Landelijk Systeem van Vroegsignalering voor gemeenten.


ma t/m vrij 9 - 21 & za 10 - 17

Chat bezet