Wat is nazorg? En waarom is dit belangrijk?

Elke Willemsen - 20 januari 2014

Als je het hele kredietaanvraag- en advies proces hebt doorlopen en weloverwogen een lening hebt afgesloten, betekent dit niet meteen dat het proces ten einde is gekomen. De kredietverstrekker of bemiddelaar zal in contact met je blijven om in de gaten te houden of het aangeschafte product nog wel bij je blijft passen. Kom je in betalingsproblemen? Veranderen je doelstellingen? Dit stukje zorg en controle wordt ook wel nazorg genoemd en staat in verbinding met de zorgplicht van financiële instellingen.

Zorgplicht

Nazorg en zorgplicht zijn twee belangrijke termen, maar het verschil tussen de twee kan soms voor wat verwarring zorgen. Zorgplicht is verankerd in de wet en financiële instellingen zijn hierdoor verplicht om u klantgericht, transparant en eerlijk advies te geven bij het afsluiten van een lening of een verzekering. Je moet dus zo goed mogelijk behandeld worden. Op deze manier weet je zeker dat je een passend product afsluit die volledig aansluit bij jouw persoonlijke situatie.  

Nazorg

Nazorg is een essentieel onderdeel van de zorgplicht en een open norm. Dit betekent echter niet dat nazorg niet in de wet staat: het is zelfs verplicht om de klant op de hoogte te blijven houden van wijzigingen in het product. In de praktijk is nazorg echter nog een stuk meer, maar deze verdere invulling verschilt per kredietverstrekker, vandaar de open norm.  

Door de jaren heen heeft de AFM een invulling gegeven over wat er van instellingen verwacht wordt omtrent de nazorg van hun klanten. De AFM controleert ook of hier wel aan wordt voldaan.

In het geval van consumptieve leningen betekent nazorg dat de kredietbemiddelaar achteraf blijft nagaan of het afgesloten product nog wel bij de klant past. Het kan namelijk gebeuren dat je financiële positie, je doelstellingen of je maandelijkse inkomen over de jaren veranderen. Je verdient meer, of juist minder. Of wat als je arbeidsongeschikt wordt? Via nazorg zoekt de kredietbemiddelaar regelmatig contact met je en blijft je zorgvuldig adviseren. Dit maakt het mogelijk om tijdig in te grijpen als dat nodig is. Op deze manier kom je ook later hopelijk niet in de problemen en blijft je lening verantwoord.    

Belang

Het belang van nazorg lijkt vanzelfsprekend. Doordat tegenwoordig een aantal kredietverstrekkers en –bemiddelaars zelfs gratis nazorg bieden, waaronder Geldshop, wordt het belang van de klant zo voorop gesteld. Indien er wel kosten in de vorm van een premie of eenmalige koopsom worden gerekend, moet de aanbieder altijd met duidelijke voorbeelden laten zien welke diensten je kunt verwachten. Op deze manier heb je met nazorg een extra steun in de rug en kan dit wat meer zekerheid bieden, ook nadat je krediet is afgesloten.


ma t/m vrij 9 - 21 & za 10 - 17

Chat bezet