Steeds meer mensen roepen hulp in van intermediair

Elke Willemsen - 01 mei 2014

Onlangs verscheen in het nieuws dat een meerderheid van de huiseigenaren ervoor kiest een intermediair in te schakelen bij het afsluiten van een hypotheek. In zulke gevallen gaat het natuurlijk om een flink bedrag dat wordt geleend, waardoor vooral de deskundigheid, het onafhankelijk advies en de betrouwbaarheid van een bemiddelaar worden gewaardeerd.

Meer dan de helft van de huiseigenaren blijkt zijn hypotheek te hebben afgesloten via een onafhankelijke tussenpersoon, meldt de ING op het ING Hypotheekevent. Daartegenover, zegt de bank, brengt 45 procent zijn hypotheek direct onder bij een bank. Het is een hoog cijfer – ruim de helft – die een tussenpersoon inschakelt en de vraag is dan ook: waarom kiest men voor een intermediair?

Keuze voor hypotheekbemiddelaar

Voor koopwoningbezitters blijken de belangrijkste redenen om voor een intermediair te kiezen het onafhankelijk advies (44%) dat wordt gegeven, de deskundigheid (43%) en betrouwbaarheid (37%).  Zij die de hypotheek rechtstreeks bij de bank afsluiten, doen dit vaak omdat ze al jaren klant zijn bij de bank en er zo te spreken is van een vertrouwensband.

Een hypotheek is een complex product en het is dan ook niet gek hulp te willen krijgen bij het juist afhandelen van de hypotheeklening. Een intermediair helpt je in de zoektocht naar de hypotheek die het beste bij jou persoonlijke situatie past. Daar komt ook heel wat advies bij kijken, en het blijkt dat toch veel consumenten bang zijn dat een bank niet het onafhankelijk advies biedt wat ze willen. Ergens is deze angst niet ongegrond, aangezien banken er belang bij hebben dat hun eigen producten worden afgesloten.

Vergoeding

Daar staat tegenover dat bij de inschakeling van een kredietbemiddelaar wel een vergoeding in rekening wordt gebracht. Het is dus niet de goedkoopste optie. Zo verwacht volgens de ING ruim 40 procent van de ondervraagden een vergoeding te moeten betalen bij een bemiddelaar en ruim een kwart  bij een bank. Men denkt dat de kosten voor dienstverlening bij een bank vallen onder de zorgplicht, maar bij de bank betaal je doorgaans ook voor bijkomende advieskosten. Bovendien moet een intermediair zich ook aan de zorgplicht houden.  

Kredietbemiddelaar

Het kopen van een huis en de bekostiging van een hypotheek gaan vaak over hoge bedragen van rond de 220.000 euro. Niet gek dus, dat mensen zich goed willen laten adviseren. In het geval van het afsluiten van een ‘gewone’ persoonlijke lening of een doorlopend krediet is men vaker terughoudender in het benaderen van een kredietbemiddelaar. Dit terwijl het ook hier vaak grote bedragen worden geleend en het belangrijk is een lening af te sluiten die verantwoord is.

Mensen sluiten het vaakst rechtstreeks een lening af bij de bank. Dit is de voordeligste optie, maar het is verstandig niet voor de eerste de beste lening te gaan. Het vergelijken van verschillende voorwaarden, rente’s en leenvormen is altijd een goede manier om uiteindelijk bij een lening te komen die het beste bij u past. Na het rechtstreeks bij de bank lenen, worden er meer leningen afgesloten via een tussenpersoon dan via vergelijkingswebsites. Ook hier geldt dat een intermediair vertrouwen schept en ondanks dat de vergoeding een lening afsluiten die ook echt verantwoord is.  


ma t/m vrij 9 - 21 & za 10 - 17

Chat bezet