Oplichting via internet: wanneer koop je veilig online?

Elke Willemsen - 26 november 2014

Volgens cijfers van het CBS zijn vorig jaar bijna 450 duizend personen opgelicht bij het kopen of verkopen via internet. Zo werd er niet betaald voor geleverde diensten of zijn gekochte goederen nooit geleverd. Met de groei van online webshops rest de vraag: wanneer koop je veilig?

Slachtoffer worden van aan- of verkoopfraude kan op verschillende manieren gebeuren: door het vervalsen van gegevens (identiteitsfraude), het stelen van de identiteit van andere webshops, het gebruiken van een Thuiswinkel Waarborg nepcertificaat of door het niet betalen of toezenden van een product of dienst. Uit cijfers blijkt dat de pakkans van malafide webshops erg klein is: van de 77 die de politie in 2013 op het spoor kwam, werden tegen slechts 8 een onderzoek gestart.

Verstandig is het dus om zo veel mogelijk te voorkomen dat je zelf slachtoffer wordt door zo veilig mogelijk online aan- of verkopen te doen. Enkele tips:

  1. Als je de betaling doet met een creditcard kun je je geld terugkrijgen als er iets niet klopt.
  2. Via de website van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting kun je controleren of de verkoper bekend is bij de politie. Bij de Kamer van Koophandel kan worden gekeken of de website geregistreerd staat als bedrijf. Hier vind je bovendien ook bedrijfsgegevens.
  3. Zorg ervoor dat bij aan – en verkopen je de naam, het adres en een werkend telefoonnummer van de verkoper hebt. Op websites als Ebay en Marktplaats kun je zien welke andere advertenties de verkoper heeft lopen.
  4. Koop alleen bij websites met een erkend keurmerk, zoals het Thuiswinkel Waarborg keurmerk. Check eerst ook even of ze dit keurmerk wel mogen gebruiken. Wantrouwende consumenten kunnen hier de lijst raadplegen van webwinkels die zijn aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg.
  5. Engelstalige en slecht geschreven advertenties op een Nederlandstalige website zijn per definitie verdacht.
  6. Vraag altijd om een bon of factuur, en check deze goed. De bon dient namelijk ook vaak als garantie.  

Nieuwe regels

Sinds 13 juni 2014 geldt er een nieuwe consumentenwetgeving, waar ook webshops aan moeten voldoen.  Zo moet op de website duidelijk vermeld worden op welk moment je daadwerkelijk iets aanschaft of wanneer de aangeklikte goederen of diensten nog in een boodschappenmandje zitten. Er moet dus een duidelijk stappenplan zijn met de vermelding dat er betalingsverplichtingen aan de bestelling zitten. De verkoper mag vooraf niet zelf keuzevakjes aanvinken.

Daarnaast moet vlak voor de bestelling de verkoper de belangrijkste informatie nogmaals opsommen. Over welke producten gaat het? Wat zijn de totale kosten? Hoe lang duurt de dienst? Hoe kan er worden opgezegd? Deze informatie moet te bewaren zijn, waardoor deze bijvoorbeeld per e-mail of post moet worden opgestuurd. Deze informatie moet uiterlijk binnen zijn op het moment dat het product of de dienst wordt bezorgd. Zo moet ook worden vermeld of er beperkingen vastzitten aan de levering en hoe je de bestelling kan betalen.

Ontbreekt er iets van de bovenstaande informatie? Dan heb je het recht de verkoopovereenkomst te ontbinden. Op de website van ConsuWijzer staan nog veel meer tips en kan je een online shopscan doen.  

De harde cijfers

Cybercrime is een van de snelst groeiende vormen van criminaliteit. Vorig jaar is 13 procent van de Nederlanders het slachtoffer geworden van cybercrime, mede door de groei van online verkoopfraude. Na hacken is verkoopfraude de meest voorkomende vorm van online criminaliteit: 3,3 procent ofwel 1 op de 30 van de Nederlanders werd vorig jaar het slachtoffer van malafide webhandelaren, tegenover 2,9 procent in 2012.Uit cijfers van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting blijk dat het aantal aangiftes in een jaar tijd is verdrievoudigd tot 23 aangiftes per dag (jaarlijks 8.365). 


ma t/m vrij 9 - 21 & za 10 - 17

Chat bezet