Ontwikkelingen op de automarkt: wel of geen crisis?

Elke Willemsen - 17 oktober 2014

Als autoverkoper zit je sinds het inslaan van de crisis in de hoek waar de klappen vallen. Zo is de verkoop van auto's de afgelopen jaren fors gedaald, waardoor veel autodealers het moeilijk hebben. Naar verwachting worden er dit jaar in Nederland 380.000 auto's verkocht – hetzelfde aantal als in 1969. Gaat het echt zo slecht op de automarkt?

De verslaggeving in de media over de automarkt kenmerkt zich met tegengestelde berichten. Waar RTL rept dat de automarkt zakt naar het niveau in de jaren 60, schrijft de Telegraaf dat de verkoop van auto’s terug is op niveau van voor de crisis. Renault-Nissan topman Carlos Ghosn signaleert dat ‘de crisis voor de Europese automarkt over is’, terwijl Elsevier waarschuwt dat de vooruitzichten op de automarkt alles behalve positief zijn. Wat zijn nu de feiten?

Autoverkoop blijft dalen

Sinds de intrede van de economische crisis is het bestedingspatroon van veel Europeanen veranderd. De aanschaf van luxegoederen is door de vermindering van inkomsten of werkloosheid het eerste 'product' dat op de schop gaat. Hier vallen auto's ook onder waardoor er een flinke daling is opgetreden in de autoverkoop. Ook spelen de jaarlijkse lastenverhogingen van de regering mee. Door de verhoging van fiscale CO2-grenzen, belastingen en bijtellingen wordt autorijden elk jaar duurder in Nederland – en zodoende minder aantrekkelijk.

Volgens de meest recente cijfers is de autoverkoop in de eerste drie kwartalen van dit jaar met 5,5 procent gedaald, in vergelijking met vorig jaar. Tot nu toe zijn er in 2014 in totaal 284.486 auto's verkocht. In perspectief betekent dit dat de verkopen in Europa nog steeds 20 procent onder de cijfers van 2007 liggen. Door tegenvallende exportverwachtingen richting China en de recentelijke spanningen met Rusland door de boycot, laat het herstel van de Europese automarkt langer op zich wachten. Volgens de BOVAG en RAI Vereniging staat dit uiteindelijk allemaal in verband met het huidige slechte consumentenvertrouwen.

Financieringsbehoefte

Ondanks de huidige staat van de automarkt wijst onderzoek van BNR uit dat de auto voor 69 procent van de mensen het belangrijkste vervoermiddel blijft, en 45 procent zegt zelfs afhankelijk te zijn van de auto. De behoefte aan een auto, losstaande van de daadwerkelijke aanschaffingsmogelijkheden, zal zo nooit verdwijnen.

Echter, tegenover de verslechterde automarkt staat de aansterkende markt van consumptieve kredieten. Zo neemt het consumentenvertrouwen in financiële instellingen toe (lees het artikel hier), zoekt de consument steeds hogere leenbedragen (zie artikel) en toont de consumptieve kredietmarkt volgens de VFN Financieringsbarometer na 5 jaar weer tekenen van herstel.
Indien de behoefte aan een nieuwe auto of de vervanging van een oude auto groeit, en er voldoende financiële inkomsten zijn om deze te vergoeden, kan een autofinanciering uitkomst bieden.

Het financieren van een auto kan dan ook op verschillende manieren: met spaargeld, via een financial lease of door het afsluiten van een persoonlijke (of doorlopende) lening.

Meer informatie over het financieren van een auto en over autoverzekeringen, lees je hier.


ma t/m vrij 9 - 21 & za 10 - 17