Geldshop helpt mensen met ‘onder water lening’

Dick Kortekaas - 15 april 2015

Den Haag, 15 april 2015 – 40% van de mensen met uitstaande leningen lost niet af, een flink deel hiervan heeft een lening die ‘onder water’ staat en dreigt in de achterstand te komen. Geldshop, de grootste onafhankelijke intermediair in consumptief krediet in Nederland, neemt de volgende stap in het helpen van mensen die een ‘onder water' lening hebben om een nog grotere groep te helpen aan hun financiële vrijheid. Geldshop heeft vandaag de eerste kredietverstrekker aan haar assortiment toegevoegd waarmee afspraken zijn gemaakt om betere voorwaarden aan mensen met een 'onder water' lening te bieden.

Madiha Leuven, directeur van Geldshop: “Wij zien dit als een eerste stap in de transformatie van de consumptief kredietmarkt en juichen het toe als onafhankelijke intermediair. Wij hopen dan ook dat meer kredietverstrekkers gaan volgen. De mensen die niet aflossen zullen hier echt beter van worden.”Sinds 2014 is Geldshop in gesprek met de toezichthouder (AFM) en de kredietverstrekkers om tot een oplossing te komen voor mensen die hun huidige lening (vaak een aflossingsvrij krediet, ook wel rentekrediet genoemd) willen oversluiten tegen betere voorwaarden, maar dat niet kunnen omdat hun lening boven de, door de overheid aangescherpte, huidige leennorm (Verantwoord Krediet Maximum) valt.
Een significant deel van deze mensen komt bij het naderen van de pensioenleeftijd en het opeens moeten aflossen in financiële problemen omdat ze een achterstand van betaling hebben.

 

Het betreft een grote groep

Harde cijfers omtrent de omvang van deze groep zijn lastig te achterhalen, maar het is duidelijk dat het een grote groep betreft. Marktpartijen schatten de omvang in op 1 miljard euro aan uitstaand saldo, maar de gegevens van klanten zijn door marktpartijen de afgelopen jaren niet geactualiseerd. Of iemand nog steeds voldoet aan de leennorm (VKM) kan alleen in een gesprek met hem of haar worden vastgesteld op basis van actuele gegevens. Geldshop is sinds 2014 in dit kader bezig met het actualiseren van de gegevens met haar klanten. Zonder inzet en medewerking van klanten blijft dit een lastig proces.  

 

Het helpen van mensen in de achterstand

Geldshop spant zich in om mensen die in de achterstand dreigen te komen vroegtijdig te helpen door proactief betere leentarieven of betere producten aan te bieden. Daarnaast komt Geldshop op voor de mensen die bij het bereiken van de pensioenleeftijd de lening moeten gaan aflossen. De hoogte van de maandlast gaat op dat moment omhoog en dat is niet altijd op te brengen met eventuele financiële problemen tot gevolg. Er wordt voor deze groep mensen met de kredietverstrekkers onderhandeld om te bekijken of er een constructie mogelijk is, die voor zowel de klant als de geldverstrekker acceptabel is. Geldshop heeft sinds kort een nieuwe dienst geïntroduceerd om de maandlasten van haar klanten te helpen reduceren. 

 

Over Geldshop, De intermediair voor verantwoord lenen!

Geldshop is de grootste onafhankelijke intermediair in consumptief krediet in Nederland met meer dan 1 miljard saldo aan uitstaande leningen. Geldshop wil maatschappelijk relevant zijn voor klanten, mede door het “verantwoord” aanbieden van tijdelijke financiële ruimte om levensdoelen dichterbij te brengen. Maar ook een relatie met ze aan te gaan door niet alleen te adviseren en bemiddelen voor hun lening, maar ook door hen nazorg te bieden na het sluiten van de lening. Het motto van Geldshop is ‘Leef met je hart, leen met verstand’.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen via telefoon 088-828 22 92. 


ma t/m vrij 9 - 21 & za 10 - 17