Crowdfunding is kinderschoenen ontgroeid

Elke Willemsen - 09 januari 2014

Een bedrijf starten, zonnepanelen plaatsen of een nieuwe elektrische auto ontwerpen via niet één maar een groot aantal geldschieters? Het gebeurt steeds vaker. In 2013 werd er door middel van crowdfunding zelfs 32 miljoen euro opgehaald, een verdubbeling ten opzichte van 2012. Crowdfunding is officieel een geaccepteerde financieringsvorm.

Geldvoorelkaar, Leapfunder, Fundyd, Pitchstar, Seeds, Crowdaboutnow, SellanApp, Symbid, OneplanetCrowd, WeKomenerWel, Share2Start en MKB Crowdfunding. Het is slechts een greep uit een groep Nederlandse crowdfunding organisaties die afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond schoten.

De website Sellaband was één van de eerste in de muziekindustrie die de gulheid van mensen testte. Nu vinden creatieve breinen een financiering via de succesvolle Amerikaanse websiteKickstarter en sinds 2013 kun je in Nederland zelfs als topsporter terecht bij Wij Zijn Sport. Crowdfunding is bijna een trend te noemen en in 2013 werden, volgens onderzoek van adviesbureau Douw&Koren, meer dan 1250 projecten en ondernemingen op deze manier gefinancierd.

Het zelf doneren, uitlenen, investeren of sponsoren van geld in een onderneming of project is overgewaaid vanuit Amerika. Sinds het ook in Nederland door de crisis steeds moeilijker is om een lening te krijgen en geld overal wordt wegbezuinigd, slaan goede innovatieve ideeën zich een weg door de vele kredietafwijzingen. Wie klein is, moet slim zijn. Wie slim is, doet aan crowdfunding.

Foodiebag

Zo ook Lisanne Addink-Dölle van ontwerpbureau VerdraaidGoed. Op de website van Oneplanetcrowd.nl haalde zij €2500 op voor het project Foodiebag. Dit is een nieuwe doggybag die voedselverspilling in de horeca op een effectieve manier moet terugdringen, door het mogelijk te maken om het eten dat je niet op krijgt mee te nemen. “De keuze om voor dit project geld in te zamelen via crowdfunding kwam eigenlijk door één simpel gegeven. Namelijk dat er vanuit de crowd zelf, de restaurantgasten, werd aangegeven dat ze vaak best eten dat ze niet op kregen in het restaurant mee zouden willen nemen, maar dit niet durfde te vragen”, zegt Lisanne.

Een bottom-up ontwikkeling dus, waarbij de crowd een idee stimuleert waardoor bedrijven niet achter kunnen blijven. Lisanne: “Wij als ontwerpbureau zijn nieuw in de horecabranche en dachten dat het een innovatieve sector was, maar stuitte juist op afwachting vanuit de restaurants naar wat klanten aangeven.”

Via het project waarin mensen 5 euro kunnen doneren om zo 500 restaurants kennis te laten maken met de Foodiebag, geven de mensen zelf een positief signaal naar de restaurants die nu worden gestimuleerd te luisteren naar de behoeftes van hun klanten. “Voor het teweegbrengen van een hele cultuuromslag zijn wij als ontwerpbureau misschien niet de aangewezen partij, maar crowdfunding is hier een mooi middel voor”, aldus Lisanne.  

Crowdfunding als uitkomst

Onderzoek van Crowfunding adviesbureau Douw & Koren en onderzoeksbureau Motivaction wijst uit dat inmiddels de helft van de Nederlanders bekend is met crowdfunding en dat hiervan 57% het als goed alternatief beschouwt voor een lening bij de bank.

“Nu crowdfunding een geaccepteerde financieringsvorm wordt, zien we dat regelmatig combinaties worden gemaakt tussen crowdfunding en andere vormen van financiering. Bij ondernemingen is steeds vaker sprake van een combinatie met een bancaire financiering. Bij bijvoorbeeld non-profit projecten kan crowdfunding gecombineerd worden met subsidies”, vertelt Simon Douw van adviesbureau Douw&Koren.

Alternatief voor de bank

Te hoge rentetarieven bij de bank? Kom je niet in aanmerking voor een lening? Crowdfunding lijkt in het gapende kredietgat te springen die sinds de crisis is ontstaan. Banken verschaffen minder leningen, ZZP’ers en startende ondernemingen hoeven vaak al helemaal niet aan te kloppen. Door crowdfunding is de ondernemer niet meer afhankelijk van één grote geldschieter, maar wel van een achterban. Alles wat je er voor nodig hebt is een origineel idee, een breed netwerk en marketing skills. Deze nieuwe financieringsvorm is een uitkomst, maar voor sommige partijen ook een uitdaging.

“Er ligt in 2014 een uitdaging voor banken om op een passende manier aansluiting te vinden bij crowdfunding voor ondernemingen. Voor gemeenten liggen er in 2014 kansen om crowdfunding als instrument te zien in het licht van slinkende budgetten en het streven naar actief burgerschap en een participatiesamenleving”, zegt Simon Douw.  

Een lening via crowdfunding

Vooralsnog ligt de focus van crowdfunding bij (startende) ondernemers en projecten en niet bij consumenten en consumptieve kredieten. In 2014 is de verwachting dat crowdfunding blijft groeien. Zowel  sport-, design-, natuur- en app gerelateerde projecten zullen in aantallen toenemen dit jaar, maar ook het aantal mensen dat hierin gaat investeren. In Nederland lag het totale bedrag in 2013 rond de 32 miljoen, wereldwijd spreken we over bedragen van tussen de 2,2 en 4,5 miljard euro. Tijd voor het investeren in een grotere schoenmaat dus, sinds crowdfunding de kinderschoenen flink is ontgroeid.    


ma t/m vrij 9 - 21 & za 10 - 17