Consumentenvertrouwen weer positief

Elke Willemsen - 20 maart 2015

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het consumentenvertrouwen voor het eerst sinds de zomer van 2007 weer positief. Het cijfer dat het vertrouwen weergeeft, komt deze maand uit op 2. Dat betekent dat 2 procent van de mensen meer optimistisch dan pessimistisch zijn. Een maand geleden was dat nog -7.

Consumenten zijn met name een stuk positiever over de economie, in vergelijking met de afgelopen maanden. De bereidheid om grote aankopen te doen is in maart dan ook iets minder negatief dan in februari, en ligt nu boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar van -8. Het dieptepunt werd in februari 2013 gemeten met -44 punten, terwijl in april 2000 het vertrouwen met 27 punten de hoogste stand ooit bereikte.  

Consumenten zien zowel de economische situatie van de komende twaalf maanden positief tegemoet, als de situatie van de afgelopen twaalf maanden. Het vermoeden is dat dit komt door recente positieve berichtgeving over de economie en de arbeidsmarkt. Maar ook het nieuws dat de koersen op de Amsterdamse beurs aan het stijgen zijn.

 

Koopbereidheid

De indicator voor de koopbereidheid is in maart met twee punten verbeterd naar -7. Ze zijn daarmee iets minder negatief dan een maand eerder. Voor het eerst sinds begin 2008 zijn er evenveel mensen die het een gunstig moment vinden voor het doen van grote aankopen als consumenten die het juist een ongunstige tijd vinden. Het gaat dan om aankopen zoals wasmachines, televisies en meubels.

 

Werk

Van groot invloed op de koopbereidheid van consumenten, is het hebben van een baan. De berekening van het CBS laat zien dat consumenten aanzienlijk positiever zijn over de werkloosheid.
Zo verwacht een derde dat meer mensen in de komende twaalf maanden werkloos raken, maar een derde verwacht ook juist een daling. De indicator komt daarmee uit op -2, wat de hoogste stand in vier jaar tijd is.

Eerder deze maand maakte het CBS al
bekend dat er in februari minder mensen werkloos waren. Dat komt doordat er minder personen waren die zich aanboden op de arbeidsmarkt, terwijl het aantal werkenden nagenoeg gelijk bleef aan januari. Er is dus sprake van een afname van de beroepsbevolking. Momenteel zijn er in Nederland 633.000 mensen werkloos, wat 12.000 mensen minder is dan een maand eerder. De voornaamste reden van de afname, is de vergrijzing.  Zo is het totale aantal werkenden de laatste drie maanden met gemiddeld 4 duizend per maand toegenomen.

 

Meting

Het consumentenvertrouwen wordt maandelijks door het CBS berekend. Door middel van telefonische interviews krijgen consumenten vijf vragen over hoe ze aankijken tegen de ontwikkeling van de Nederlandse economie en hun eigen financiële situatie. Vervolgens wordt bekeken hoeveel van de antwoorden positief en negatief zijn. Het percentage negatieve consumenten wordt van het percentage optimisten afgetrokken. Bij een getal boven de 0 zijn er meer optimisten en bij een negatief cijfer juist meer negatieve consumenten.


ma t/m vrij 9 - 21 & za 10 - 17

Chat bezet